www.Kanosiden.dk www.Kanosiden.dk

Ved Hodsager

Overnatning ved Vandkraftsøen.

Sonedgang over Vandkraftsøen.

Vi valgte at tage Storå over 2 weekender med et par års mellemrum. Ved første del startede vi en fredag sidst på dagen i Herningsholm Å lige nord for Herning.
Vi nåede hurtigt de 15 km. frem til overnatningspladsen Nybro ved Ørre. På denne første del af åer er der rigtig meget strøm – så det var en fornøjelse og afslappende – vi skulle blot sørge for at styrre.
Vi var de eneste på den hyggelige lejrplads, hvor der var borde, bænke og et lille hus med et lille køkken og toilet. Lige efter lejrpladsen, løber Herningsholm Å sammen med Stoerå, som først herfra er tilladt at sejle på. Næste dag fortsatte vi til Hodsager, hvor vi holdt frokostpause ved en hyggelig lejrplads. Der mødte vi en del som fiskede og nogle som skulle på en lille dagstur i kano.
Vi fortsatte videre forbi Tvis Kloster og til Vandkraftsøen som ligger lige før Holstebro. Der overnattede vi helt ned til søen. Den primitive teltplads med shelters, bålplads og toilet ligger oppe mellem træerne. Men på grund af den flotte solnedgang foretrak vi vandkanten.
Vi sluttede søndag middag midt i Holstebros centrum hvor der var masser af mennesker som hyggede sig langs åen i det gode vejr.

Jernbanebro ved Holstebro .

På vej til Bur.

Multtoilet ved Bur.

Udsigt til svaner med ællinger.

Anden del af åen blev først et par år senere. Denne gang startede vi så midt i centrum af Holstebro.

Denne del af åen er snap så spændende som første del – åen bugter sig ikke nær så meget som på første del. Men alligevel en hyggelig tur og dejligt vejr. Frokosten indtog vi på lejrpladsen ved Bur, hvor der var borde, bænke, bålplads og multtoilet. Lejrpladsen lå tæt op af en vej, så vi var godt tilfreds med at vi havde valgt at padle videre til Vemb teltplads. Denne teltplads var rigtig hyggelig – pladsen var næsten fuldt besat. En stor gruppe med både børn og voksne - så der var liv og glade dage på denne lejrplads. Næste dag tog vi en tur ud i Nissum Fjord og tilbage til lejrpladsen i Vemb igen. På turen begyndte det pludselig at regne og tordne ret voldsomt – rigtig sommerregn. Det blev afslutningen på denne tur på Stoerå.
Turen kan varmt anbefales – vi tár den gerne igen.

Lejrpladsen ved Vemb.

Der var mange kanoer på pladsen