www.Kanosiden.dk www.Kanosiden.dk
skals å

Kanotur Skals Å

Tjele Langsø/Vorning Å og Skals Å - en fantastisk naturoplevelse

Tjele Langsø/Vorning Å/Skals Å - Denne tur var utrolig smuk og en fantastisk naturoplevelse – man følte sig helt hengivet til Sverige – stille og roligt – vi mødte kun få mennesker, men et rigt plante og dyreliv. Bl.a. så vi en del fiskehejre, isfugle og rørsangere. En enkelt kajak, var det eneste fartøj vi mødte på hele turen.

Vi startede en fredag sidst på eftermiddagen fra ”Det Rekreative Område” i den vestlige ende af søen. Her en der en stor p. plads med borde bænkesæt.

"Det Rekreative Område"
Det rekreative område
Isætning ved "Det Rekreative Område"
Nr. Vinge teltplads
Udsigt gennem siv fra teltpladsen.

Målet var at nå frem til Nr.Vinge teltplads. Vi havde regnet ud at det ville tage godt en time – der var ca. 5,5 km. i strid modvind. Tjele Langsø er bestemt ikke for nybegynder hvis det blæser. Den forreste i kanoen måtte arbejde, mens styrmanden bagerst havde nok at gøre med at styre. På søen stod der en del fiskenet – men fiskerne så vi ikke meget til. Et par gange så vi dog en fisk som hoppede højt i vandet. Teltpladsen var meget svær at finde blandt de høje siv – men pludselig dukkede teltskiltet med tallet 2 op. Jeg tror ikke denne teltplads har været benyttet ret mange gange før – broen var helt faldet sammen og der lå en gammel robåd og spærrede landgangen, den måtte vi kravle hen over. Men inde bagved var der en dejlig åben plads – men uden nogen form for komfort.

Regnbue Vinge
Regnbue over Vinge.
Vores lille lejr i regnvejr.
Broen ved Nr. Vinge teltplads
Indsejlingen til Vorning Å

Næste dag stod vi tidlig op, da vi vidste vi havde en lang tur foran os – vi skulle nå frem til Løvelbro, hvilket er en strækning på 45 km. Løvelbro er nemlig den næste officielle overnatningsmulighed på denne tur. Vi fandt med møje og besvær indsejlingen til Vorning Å blandt høje siv. Turen på Vorning Å var helt fantastisk – en smal svingende å, som ofte kun var 2 m. bred – medvind og med strømmen, så det gik bare derud ad – det drejede sig bare om ikke at styre ind i kanterne. Åkander var der masser af. Da vi nåede frem til Skals Å blev åen bredere efter sammenfletningen. Det er også muligt at starte turen ½ km. tilbage af Skals Å. (5) Vores første pause blev ved Onsild Bro (6). Her var der en dejlig resteplads, som tilhører Skals Å fiskeklub – med shelter, borde og bænke. Men da vi ingen fiskere mødte, håbede vi da, at det var ok at vi tog os en lille pause der.

Vorning Å
Vorning Å.
Sammenfletningen af Vorning Å og Skals Å
Skals Å fiskeklub.

- Herefter gik turen videre til Brohus. (7) Her tog vi os igen en lille pause – stedet er beskrevet som start og slutsted – men det er ikke et nemt sted at få kanoer op og i. Næste stop var Vammenbroen (8) – her er det til gengæld nemt at ligge til og få en kano halet op på land, hvis det er her, man vil vælge at starte/slutte kanoturen. Vores stop for natten var Løvelbro. (9) Dette var så også efter 9 timers padling inkl. pauser. Vand og toilet fandtes på Bistroen, 100 m. fra åen, hvor der også var en plads til teltslagning. Vi fik dog lov til at slå vores telt op helt nede ved åen i en hesteindhegning. Det var rigtig hyggeligt – måske lidt tæt ved broen/landevejen. Men vi var godt trætte og sov fra både heste og landevej.

Køer langs Skals Å.
Åkander i Skals Å.
Heste ved Løvelbro Bistro
Heste ved Løvelbro Bistro.

Næste formiddag passerede vi forbi 2 overnatningssteder (10) hvor der var en fin bro op til en mark, hvor det var muligt at slå sit telt op. Hvis vi havde kendt denne plads, havde vi nok valgt at padle de 5 km. længere, for at undgå overnatningen tæt på landevejen. Punkt (11) var ved broen lidt længere fremme. Vi sluttede turen ved Løgstørvejsbroen (12) søndag eftermiddag efter en dejlig weekend. Vi blev hentet og kørt til ”Det rekreative område” hvor vores bil stadig holdt. Søen var på denne dag helt blikstille, og kunne med lethed krydses af nybegyndere i kanosejlads. Et bevis på at det er vigtigt at holde sig orienteret om vejret inden man begiver sig ud på søer og åbent vand i kano.

Klar til afgang fra Løvelbro.
Overnatningssted nr. 10.
Løgstørvejsbroen.
Man kan næsten ikke forlade sådan en Å.